Tien tips voor een frisse en stralende huid

Wil je er graag gezond uitzien met een glanzend stralende huid? Verzorg je huid dan niet alleen goed aan de buitenkant maar ook van binnenuit. Het blijkt dat de juiste voeding enorm veel verschil maakt.

Deskundigen beweren dat een gezonde huid een huid is die zich snel en probleemloos vernieuwt zonder ontstekingsreacties. Ontstekingen remmen namelijk huidvernieuwing af waardoor deze er vaal en oud uit gaat zien. Ze worden onder andere veroorzaakt door slecht voedsel (geraffineerde producten, suiker, slechte vetten, alcohol, tabak), luchtverontreiniging en stress. Met de juiste voeding, beweging en minder stress kan ook jij de zomer met een stralende huid tegemoet zien.

Tien tips voor een frisse en stralende huid

1. Vitamine C

Kies voor fruit dat vol vitamine C zit. Dat is een sterke antioxidant die ontstekingen tegengaat. Bessen, kiwi, granaatappel, citroen, maar ook groenten als broccoli en spruitjes zitten er vol mee. Neem tussen de 500 – 2000 mg per dag voor een gezonde huid. Dat is aanzienlijk meer dan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) voorschrijft. Met 1 sinaasappel per dag kom je er dus niet!

2. Vitamine B3 (Niacine)

Vitamine B3 helpt bij de energievoorziening van de cellen en werkt als een ontstekingsremmer door de huid soepel en sterk te houden. Uitslag en ontstekingen kunnen duiden op een tekort. Vlees, vis, noten, graanproducten, groenten en fruit bevatten allen niacine. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid is 14 mg. Een handje nootjes van 50 gram bevat ongeveer 4,5 mg B3

3. Vitamine B8 (Biotine)

Alweer een B vitamine die belangrijk is voor een gezonde huid. Ook je haren en nagels maken graag gebruik van deze vitamine. Eieren, melk, sojaproducten, noten maar ook avocado en zalm bevatten een kleine hoeveelheid biotine. Je hebt er ongeveer 30 mcg per dag van nodig. Dat is één gekookt ei.

4. Vitamine A (Retinol)

Misschien wel de belangrijkste vitamine als het over celdeling en vernieuwing gaat. Volgens dermatologen ook de enige vitamine die daadwerkelijk helpt bij toediening van buitenaf. Vitamine A bevordert celdeling en versterkt de bescherming van de huid tegen ontstekingen. Het is een in vet oplosbare vitamine en zit voornamelijk in lever, vis en boter. In groene groenten en oranje/geel fruit zit bètacaroteen, daaruit kan je lichaam zelf vitamine A aanmaken. Je hebt tussen de 1000 en 3000 mcg per dag nodig. Pas op met lever: 100 gram bevat 11.000 mcg vitamine A. En dat is veel te veel..

5. Zink

Helpt Vitamine A te transporteren van je lever naar je lichaamscellen waaronder je huid. Daarnaast helpt het bij de opbouw van eiwitten en groei en vernieuwing van weefsel. Het zit in vlees, (vette) vis, volkoren producten, peulvruchten, kikkererwten, noten en rijst. Je hebt ongeveer 10 mg per dag nodig.

Vijf sneetjes volkoren brood is goed voor ongeveer 2 mg zink.

6. Groene groenten

Boordevol ontstekingsremmende stofjes en antioxidanten die er voor zorgen dat je een strakke stralende huid houdt. De vele vezels die van nature in groenten zitten helpen je je bloedsuikerspiegel in balans te houden waardoor je minder of geen trek meer hebt in suikers. Meer gelijkmatige energie toont ‘jonger’. Een goed lopende spijsvertering zie je aan de buitenkant! Eet tussen de 200 – 500 gram groenten per dag.

7. Groene thee

Een zeer sterke ontstekingsremmer die bovendien je stofwisseling verhoogt. In groene (of witte) thee zitten ‘catechinen’, antioxidanten die 25 tot 100 keer sterker werken dan vitamine C en E. Drie kopjes per dag doet het hem al. Wel het echte spul drinken en niet de hippe variant in kleurige verpakking want daar zitten teveel suikers, zoetstoffen en andere chemische toevoegingen in die het effect van de catechinen teniet doen.

8. Omega 3

Naarmate we ouder worden produceren onze klieren minder vet met als gevolg dat onze huid droger en minder elastisch wordt. Gevolg: een vale teint en rimpels. Omega 3 zorgt er voor dat je huid gevoed wordt. Met minimaal 600 mg omega 3 per dag zie je al verbetering. Producten die vol omega 3 vetten zitten verbeteren de huid aanzienlijk. Goeie bronnen zijn vette vis, lijnzaad, chia zaden en walnoten.

9. Probiotica

Gezonde darmen zorgen ervoor dat je lichaam alle nodige voedingsstoffen kan opnemen tijdens het spijsverteringsproces. Voedingsstoffen, zoals eerder genoemde, houden je huid soepel en zacht. Drink het uit een flesje verkrijgbaar in de supermarkt of in poeder/pil vorm. Niet iedereen reageert hetzelfde op probiotica dus zoek even naar welke stam bacteriën voor jou het beste werkt.

10. Vocht

Water, water water! Om gif- en afvalstoffen zo snel mogelijk uit je lichaam te spoelen en je huid voldoende hydratatie van binnen uit te geven. Van buitenaf kun je je huid soepel en gehydrateerd houden met een goeie crème, maar ook van binnen uit hou je de boel flexibel met voldoende vocht.

Veel water drinken gaat tevens vermoeidheid en hoofdpijn tegen. Met meer energie zie je er meteen al stralender uit!

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/459429/tien-tips-voor-een-frisse-en-stralende-huid

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.