Eiwitshakes en fitness

Tegenwoordig doen steeds meer mensen aan fitness. Hoewel het voor de meeste mensen niet meer is dan een prettige tijdsbesteding en een steun in de rug bij het afvallen, zijn er ook mensen die serieuzer met hun lichaam en dan vooral hun spieropbouw bezig zijn. Een ideale toevoeging aan het dieet van zo’n fanatiekeling is een eiwitshake (of proteïneshake). Maar wat zijn eiwitshakes precies, en hoe werken ze?

Wat is een eiwitshake?

Een eiwitshake is een drankje dat voornamelijk bestaat uit eiwit (in poedervorm) gemengd met water, melk of sap. Soms wordt er ook ander voedsel aan toegevoegd, zoals bijvoorbeeld fruit of groente. Eiwitshakes zijn gezond, gemakkelijk en effectief en zijn populair onder mensen die willen afvallen, maar bovenal ook voor mensen die hun spieren willen trainen.

Dit zit zo: bij het samentrekken van spieren, tijdens het gewichtheffen bijvoorbeeld, vormen zich kleine scheurtjes in de spiervezels. Een van de belangrijkste functies van eiwit is om spieren en ander weefsel aan te maken en te herstellen. Wat eiwit dus doet, is het spiervezel herbouwen en met elkaar verbinden zodat jouw spieren groeien. Eiwit is naast spierherstel ook goed voor het opbouwen van kracht en het verbeteren van je uithoudingsvermogen en je immuunsysteem.

Wanneer moet ik een eiwitshake nemen?

Het is gebruikelijk om een eiwitshake op een nuchtere maag te gebruiken en nadat je klaar bent met fitnessen. Je lichaam zit na een workout namelijk in de herstelfase. Dan kan het uiteraard wel een een beetje hulp gebruiken de eigen spieropbouw te bevorderen.

Hoeveel eiwitten mag ik nemen per dag?

Over het algemeen wordt voor een sporter 2 gram per kilo lichaamsgewicht aangehouden. Dit komt voor een man van 75kg neer op 150g eiwit per dag. Een handige tabel die aantoont hoeveel eiwit ieder merk shakes bevat vindt je hier: www.Be-Slank.nl/. Uit normale voeding haal je dit niet zo snel. Een eiwitshake kan dan uitkomst bieden. Het is belangrijk om deze aantallen te respecteren en niet zelf de hoeveelheden te bepalen als je niet weet wat je aan het doen bent. Zo kan een teveel aan eiwit leiden tot constipatie, diverticulitis, hart- en vaatziekten en lever- en nierproblemen.

Dus? Wat is de conclusie?

Eiwitshakes zijn gezond, maar net zoals met alles is een teveel aan eiwitten niet goed voor je. Elke dag een eiwitshake is dan ook niet aan te raden, omdat het een negatief effect kan hebben op je calorieinname en je cholesterolgehalte. Echter is het ook een ideale manier om spiermassa te kweken en sterker te worden. Ben je dus serieus bezig met je lichaam? Overweeg dan eens om een eiwitshake te drinken.