De beste voeding voor gezond haar

Voor een gezonde bos haar heb je aan alleen haarproducten niet genoeg. Shampoo, conditioner en haarmaskers helpen natuurlijk wel, maar de oplossing moet je eigenlijk in de keuken zoeken. Gezondheid komt namelijk van binnenuit en door middel van de juiste voeding zorg je voor een gezonde bos haar. Lees snel verder welke voedingsproducten je direct in huis moet halen om je haar te laten stralen.

Eiwitten

Ons hoofdhaar bestaat voor ongeveer 90 procent uit eiwitten. Om de eiwitten op peil te houden, is het dan ook van belang voldoende eiwitten binnen te krijgen. Veel voeding bevat eiwitten, maar er zijn een aantal levensmiddelen die extra eiwitten bevatten. Er wordt onderscheid gemaakt in plantaardige en dierlijke eiwitten. Vooral brood en andere graanproducten, peulvruchten, noten en paddestoelen bevatten plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten vind je vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren.

Vitaminen

Ook voor de vitaminen geldt dat het niet alleen goed is voor de binnenkant van je lichaam, maar ook de buitenkant. Vitamine A ondersteunt de groei van gezonde cellen en weefsels. Een tekort van deze vitamine kan droog haar en zelfs uitval tot gevolg hebben. Vitamine B is nodig voor de hemoglobine, dat zorgt voor het transport van zuurstof. Hierdoor ga je vergrijzing en uitval tegen.

Tot slot mogen de vitaminen C en E niet ontbreken. Vitamine C zorgt voor het gezond houden van de hoofdhuid en verhoogt de opname van ijzer. Om je haar glanzend en elastisch te houden, is vitamine E onmisbaar. Voor een optimaal effect eet je de twee vitaminen samen. Spinazie, zoete aardappel, mango, meloen en andere geel/oranje groenten en fruit bevatten zowel vitamine C als E.

Haar

Inspiratie uit het periodiek systeem

Bij het periodiek systeem denk je misschien gelijk terug aan de lessen scheikunde, maar de elementen in dit systeem zijn onmisbaar voor een gezonde bos haar. Koper, zink, ijzer en zwavel helpen je het haar gezond te houden. Koper zorgt voor een goede werking van het lichaam en zink zorgt voor een gezonde productie van nieuwe cellen. Sesamzaad, chiazaad en knoflook bevatten zowel koper als zink in de juiste verhoudingen. Zo voorkom je dat de ene stof de andere in de weg staat.

Om de haarzakjes niet te laten afsterven is ijzer nodig. Deze stof zorgt namelijk voor voldoende zuurstof in de haarzakjes. Tot slot is zwavel het laatste element dat niet mag ontbreken. Zwavel zit al in ons lichaam, maar door de juiste voeding krijgen we genoeg van deze stof binnen. Uien, peulvruchten, knoflook, kool, sla en zeewier voorzien je van voldoende zwavel.

Gezonde voeding zorgt voor gezond haar. Dit betekent niet dat je haar automatisch goed zit. Door middel van Fudge styling creëer je een mooie én gezonde coupe. Zorg voor voldoende gezonde voeding en kies een Fudge product dat bij jou en je haarstijl past. Zo voorkom je die bad hair day. ;)