Het eiwitdieet: wat is het en hoe kan het mij helpen om af te vallen?

Zeker de helft van de Nederlanders is te dik. Geen wonder dat men massaal aan het diëten slaat. Je zult daarom vast wel eens van het paleodieet of van Sonja Bakker hebben gehoord. Wist je echter dat er ook een zogenaamd eiwitdieet bestaat? En dat veel mensen zweren bij dit dieet omdat ze op deze manier al vele kilo’s zijn kwijtgeraakt?

Wat is het eiwitdieet?

Eiwitten zijn één van de drie bouwstenen van je lichaam. Je kunt eiwitten vinden in vlees, vis, kip, zuivel, noten, zaden, pitten, peulvruchten, groentes en uiteraard het eiwit van eieren. Het is niet zo moeilijk om uit te leggen wat het eiwitdieet is. De naam suggereert het al, namelijk dat je zoveel mogelijk van je energie uit eiwitrijk voedsel haalt. Het is daarbij van belang dat je weinig koolhydraten, maar wel veel gezonde vetten binnenkrijgt. Daarnaast is het belangrijk om je te richten op de kwaliteit van de eiwitten die je eet. Deze kwalitatief goede eiwitten vind je vooral in vlees, vis, Griekse yoghurt, kip en ei. De wat minder goede eiwitten zitten bijvoorbeeld in bonen, rijst, maïs en tofu.

Voeding geschikt voor eiwit dieet

Hoe werkt het?

In theorie is afvallen eigenlijk heel simpel: het is de bedoeling dat je meer energie verbruikt dan dat je tot je neemt door te eten en drinken. Als je te veel eet en je bent overdag niet actief, dan kom je logischerwijs kilo’s aan. Eet je te weinig, en ben je overdag wel flink actief? Dan gaat je lichaam op zoek naar andere energiebronnen, die het in eerste instantie vindt in je lichaam’s vetvoorraad.

Het eiwitdieet kan effectief zijn omdat eiwitten een laag caloriegehalte hebben. Hoewel je dus wel alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt, beperk je het aantal caloriën en zal je lichaam eerder overgaan op het verbranden van je vetreserve. Doordat eiwitten relatief moeilijk te verteren zijn, gebruikt je lichaam ook nog eens meer energie tijdens het verwerken van het voedsel. Hierdoor val je als het ware dus dubbel af.

Een ander bijkomend voordeel van een eiwitrijkdieet, is dat je veel langer een vol gevoel overhoudt aan eiwitrijk voedsel dan koolhydraatrijk voedsel. Hierdoor dient het als een bescherming tegen vreetbuiten en zul je minder snel naar een lekker tussendoortje grijpen.

Tot slot

Een eiwitdieet zoals dat van Be Slank Nederland is dus zeker de moeite waard om een keer te proberen. Wel is het belangrijk te vermelden dat je volgens experts niet langer dan vier maanden het dieet mag volgen. Het helpt je dan ook vooral om een streefgewicht te bereiken – daarna dien je over te gaan op een gezond en gebalanceerd dieet.

Afvallen met shakes: hoe werkt dat?

Afvalshakes zijn hot. Je kunt geen boek of website over diëten raadplegen of je komt het woord ‘shake’ tegen. In veel diëten worden shakes aanbevolen om kilo’s kwijt te raken. Ze moeten echter wel goed samengesteld zijn. Maar wat is een shake precies en hoe werkt het?

Een mix van gezonde voedingsstoffen

Een shake is een populaire term voor een mix van ingrediënten. Deze ingrediënten tezamen kunnen jou helpen om kilo’s kwijt te raken, doordat zij bestaan uit een perfecte mix van benodigde voedingsstoffen. Je kunt volledig overgaan op shakes, maar het is ook mogelijk om ze te combineren met gezonde maaltijden. Soms is het namelijk niet praktisch of simpelweg niet lekker om alles door elkaar te gooien in de blender. Bovendien wil je ook wel eens iets anders eten.

Zoals gezegd heeft een gezonde shake een positieve werking op jouw lichaam. Een gezonde shake bestaat dan ook vooral uit eiwitten en gezonde vetten, en minder uit koolhydraten (bijvoorbeeld suikers). Eiwitten bevatten relatief weinig calorieën, maar geven wel een vol gevoel. Daarnaast verbruikt je lichaam meer energie bij het verwerken van eiwitten, waardoor je meer afvalt. Hierdoor is het eiwitdieet een populair dieet onder afvallers.

Klinkt interessant. Maar waar bestaat zo’n shake dan uit?

Je kunt oneindig combineren met shakes, maar het is wel van belang te letten op een goede balans. Op internet zijn veel verschillende shakes te vinden. Vaak hebben ze een bepaald doel. Zo vind je bijvoorbeeld shakes die gericht zijn op het verbranden van vet, terwijl andere shakes zich weer focusen op het geven van energie. Eentje die ik laatst op het internet vond en die gericht is op het verbranden van vet bevat het volgende: 200g paksoi, 30g pompoenpitten, 6-8 druppels Stevia, 2 theelepels cacaopoeder, 1 theelepel kurkuma, 1 theelepel lijnzaadolie en 1 eetlepel eiwitpoeder (bron: Jasper Alblas). Het is sowieso verstandig om eerst het internet te raadplegen, voordat je aan het shaken gaat. Een verkeerd samengestelde shake kan meer schade berokkenen dan je zou verwachten.

De valkuil van shakes

Het is belangrijk om je vooral niet dood te focusen op het drinken van shakes. Ze helpen je namelijk wel degelijk om af te vallen, maar als je stopt en daarna niet oppast met je voedingspatroon, dan vliegen de kilo’s er ook zo weer aan. Het is daarom van belang om naast je shakes jezelf een gezond voedingspatroon aan te leren. Leer om alleen water te drinken, snacks en ander snoepgoed te laten staan en in plaats daarvan fruit te eten. Dat zal je op de lange termijn verder vooruit helpen om de kilo’s de baas te blijven.

 

 

Eiwitshakes en fitness

Tegenwoordig doen steeds meer mensen aan fitness. Hoewel het voor de meeste mensen niet meer is dan een prettige tijdsbesteding en een steun in de rug bij het afvallen, zijn er ook mensen die serieuzer met hun lichaam en dan vooral hun spieropbouw bezig zijn. Een ideale toevoeging aan het dieet van zo’n fanatiekeling is een eiwitshake (of proteïneshake). Maar wat zijn eiwitshakes precies, en hoe werken ze?

Wat is een eiwitshake?

Een eiwitshake is een drankje dat voornamelijk bestaat uit eiwit (in poedervorm) gemengd met water, melk of sap. Soms wordt er ook ander voedsel aan toegevoegd, zoals bijvoorbeeld fruit of groente. Eiwitshakes zijn gezond, gemakkelijk en effectief en zijn populair onder mensen die willen afvallen, maar bovenal ook voor mensen die hun spieren willen trainen.

Dit zit zo: bij het samentrekken van spieren, tijdens het gewichtheffen bijvoorbeeld, vormen zich kleine scheurtjes in de spiervezels. Een van de belangrijkste functies van eiwit is om spieren en ander weefsel aan te maken en te herstellen. Wat eiwit dus doet, is het spiervezel herbouwen en met elkaar verbinden zodat jouw spieren groeien. Eiwit is naast spierherstel ook goed voor het opbouwen van kracht en het verbeteren van je uithoudingsvermogen en je immuunsysteem.

Wanneer moet ik een eiwitshake nemen?

Het is gebruikelijk om een eiwitshake op een nuchtere maag te gebruiken en nadat je klaar bent met fitnessen. Je lichaam zit na een workout namelijk in de herstelfase. Dan kan het uiteraard wel een een beetje hulp gebruiken de eigen spieropbouw te bevorderen.

Hoeveel eiwitten mag ik nemen per dag?

Over het algemeen wordt voor een sporter 2 gram per kilo lichaamsgewicht aangehouden. Dit komt voor een man van 75kg neer op 150g eiwit per dag. Een handige tabel die aantoont hoeveel eiwit ieder merk shakes bevat vindt je hier: www.Be-Slank.nl/. Uit normale voeding haal je dit niet zo snel. Een eiwitshake kan dan uitkomst bieden. Het is belangrijk om deze aantallen te respecteren en niet zelf de hoeveelheden te bepalen als je niet weet wat je aan het doen bent. Zo kan een teveel aan eiwit leiden tot constipatie, diverticulitis, hart- en vaatziekten en lever- en nierproblemen.

Dus? Wat is de conclusie?

Eiwitshakes zijn gezond, maar net zoals met alles is een teveel aan eiwitten niet goed voor je. Elke dag een eiwitshake is dan ook niet aan te raden, omdat het een negatief effect kan hebben op je calorieinname en je cholesterolgehalte. Echter is het ook een ideale manier om spiermassa te kweken en sterker te worden. Ben je dus serieus bezig met je lichaam? Overweeg dan eens om een eiwitshake te drinken.